Tuesday, November 1, 2011

Berhenti membazir dan belajar 7 cara unik untuk berjimat.

Berikut adalah 7 cara unik untuk anda berjimat. Cara – cara di bawah mungkin ada yang tidak sesuai dengan anda. Namun, saya pasti minda anda akan lebih terbuka untuk cari jalan berjimat.

Cara pertama : Duduk di rumah jika tidak ada tujuan.

Jika anda kerap keluar rumah, anda pasti akan membazir. Contohnya anda bosan di hujung minggu dan anda keluar minum di kedai, tidakkah tindakan tersebut membazir? Bersembang di kedai kopi hanya akan menyebabkan anda membazir wang dan masa. Duduk di rumah membolehkan anda berjimat dari menggunakan wang pada perkara yang tidak di rancang lebih awal.

Cara kedua : Elakkan jualan borong.

Jangan terperangkap dengan jualan secara borong. Beli jika anda perlu sahaja. Memang harganya murah tetapi jika anda beli dan ia tidak perlu, tindakan anda hanya membazir sahaja. Yalah, anda tidak rancang untuk membeli tetapi secara tiba – tiba anda terlihat jualan borong, terus anda beli di sebabkan murah. Anda tetap membazir kerana membeli barang yang tidak perlu.

Cara ketiga : sentiasa survey kedai baru.

Jangan hanya beli barang dari satu kedai sahaja. Sebaliknya cuba kedai lain juga untuk memperoleh harga yang terbaik.

Cara keempat : Jimat untuk diri sendiri.

Jika anda rasa hendak membazir, anda lawan perasaan tersebut dengan menyatakan di dalam hati bahawa anda berjimat untuk kesenangan di masa hadapan. Secara psikologi, anda akan lebih bekerja keras jika anda lakukan sesuatu perkara untuk diri sendiri.
Cara kelima : Belajar cara untuk tawar menawar.

Sentiasa amalkan tawar menawar untuk peroleh harga yang lebih murah. Kebiasaanya, orang kaya selalu berunding untuk dapatkan harga yang lebih murah kerana mereka tahu sangat susah hendak mencar wang.

Cara keenam : berganding bahu dengan rakan untuk berjimat.

Cara rakan – rakan yang anda pecaya untuk berjimat bersama – sama. Jadi, anda boleh pergi kerja bersama –sama untuk jimatkan wang minyak, beli makanan dapur bersama – sama untuk dapat harga lebih murah kerana beli secara borong dan bermacam –macamcara lagi.

Cara ketujuh : Sentiasa senaman.

Senaman boleh memberi badan yang sihat pada anda. Badan yang sihat bermakna peluang untuk anda dapat penyakit adalah kurang. Jadi, perbelanjaan untuk kesihatan dapat di elakkan.

No comments:

Post a Comment